Thursday, December 19, 2013

WHAT I SEE

Assalamualaikum semua.. sebelum ni aku ada janji nak cerita something kan kat korang. ok lah.. kali ni aku nak cerita pengalaman aku selama aku menjadi warga kota metropolitan ini. fuyoooo... ayat nak gempaq..

Oklah, hampir setahun jugak lah aku tinggal di negeri orang ni. aku berhijrah bukan sebab aku nak terlepas dari tanggungjawab untuk menjaga ibu bapaku.. tetapi lebih dari mencari ilmu dan pengalaman. sebenarnya aku tak kisah dapat kerja dekat mana. kalau dekat dengan rumah lagi bagus sebabnya aku boleh ulang alik balik rumah aku sendiri. hubungan dengan keluarga pun bertambah erat. tapi what should i do... rezeki ditempat lahir aku sendiri tak berapa nak ada sangat.. aku tak memilih kerja pon. tapi kalau boleh nak la yang setaraf dengan kelayakan yang aku ada sekarang. minat aku sangat mendalam dalam bidang percukaian. aku tak tahu kenapa dan aku tak ada jawapan nak bagitau korang semua. yang pasti kalau zaman belajar dulu aku kalau boleh tak nak skip langsung kelas taxation. kebarangkalian lecturer yang mengajar aku tu pun best dan aku paham apa yang dia terangkan. siap bagi gelaran "bapaku" gitu..  ingat lagi masa test tax under topic RPGT. dengan condifentnya aku jawab and i feel it yang aku boleh dapat high score time tu. disebabkan terlalu condifent sangat menjawab.. last2 dapat result hampeh.. sangatlah kecewa masa tu. but aku pikir positif. aku mesti boleh buat lagi baik lepas ni. Insya'Allah.. aku study betol2 and masa final exam aku dapat A- for taxation. Alhamdulillah.. disebabkan aku minat sangat tax ni aku tak kisah kena bambu dengan manager masa aku praktikal dulu. siap turun balik tu dari bus lepas dapat call dari dia. punyalah seram nak mengadap muka manager aku dulu. garang dia tak leh ingat... macam singa... weyyy... seriously seram yang amat time tu.. kelakar jugak bila ingat balik zaman praktikal dulu.. rindu kat kila, zida n su.. tapi aku nak bagitau korang... sebab manager time aku praktikal and pengalaman jadi trainee kat sanalah aku jadi aku sekarang. event aku sorang-sorang pun.. at least aku dah ada basic tax untuk aku menghadapi dunia pekerjaan nanti.

And now, i am tax assistant at one medium firm. kat sinilah bermulanya kerjaya sebenar aku. dah setahun lebih dah aku timba pengalaman kat sini. macam-macam ragam dan betuk orang aku jumpa.. dunia belajar dan dunia pekerjaan tak sama. yang kita belajar tu adalah teori semata. if nak rasa yang real punya mintaklah kerja kat firm small medium.. tu lagi bapak busy.. sekalimat tak balik rumah dan buat office tu macam rumah korang.. samalah masa aku kene trained dulu.. hammmeeekkkk ko!!!!!

ok sambung cerita balik... untuk berhijrah kesini (Ampang) ni pon banyak jugak dugaan, cabaran dan rintangan yang aku perlu tempuh. nak dapatkan sesuatu yang kita nak sudah tentulah ada cabaran menanti dihadapan. cuma kita ni kuat atau tidak jek nak menghadapi ujian tersebut. Alhamdulillah berkat kesabaran dan doa yang tak putus-putus serta mengambil masa yang lama juga untuk membuat keputasan. akhirnya aku berhijrah di tempat yang begitu asing bagi aku. kat sini aku tak kenal sape-sape pon. Ampang ni dalam Negeri Selangor. event En.Boncet tinggal dalam Selangor pun tapi kami bukan pun selalu jumpa. jarak tempat dia ke sini pun jauh.. kadang-kadang aku kecik ati jugaklah dengan dia kalau dia tak nak jumpa aku dengan alasan jauh. bila dah lama-lama ni aku dah tak heran dah.. senang cerita jejak jek kaki kat sini semuanya aku buat sendiri. dari turun bus naik bus sendiri, cari rumah sewa sendiri, cari makan sendiri.. cuma adalah certain part tu aku terpaksa mintak tolong dengan orang yang aku kenal dan tak berapa nak rapat sangat kat sini. weyyyyhhh... kalau ingatkan balik lah.. rasa tak nak duduk sinilah senang cerita.. rasa dah putus asa pon ada masa tu.. nak balik jb jek. aku menangis sorang-sorang kat bumi asing ni pon tak ada sape tahu. sadis jugaklah masa awal-awal aku hidup kat sini. nak sangat kan berhijrah... ni la yang perlu aku harungi. but what i faced at previous year, make me feel stronger now. bila dah kerja ni macam-macam pulak nak kene pikir... ehhhhhhhhh... kalau nak cerita pon panjang lagi la sebenarnya. cut dulu la eh.. ni jek kot dulu as an introduction la katekan... katenyerrrrrr.... huahuahua...

oklah.. sambung next time ok. aku pon da mengantuk tahap gaban dah ni. tengok jam pon da pukul 0315 am dah.. beberapa jam lagi nak bangun siap-siap g kerja. jangan aku tak sedar sudahlah... mati aku nanti kene bebel dgn bos aku. tu pon kalau dia dapat tahulah... huahuahuahuha...

take care semua and thanks b'coz sudi baca. actually aku lately ni ada masalah susah nak tidur. laterlah kita story ok. tata..

Peace yo!!! (tajuk cerita macam lari jek dari apa yang aku cerita ni...macam tergantung pon ada... lantak lah... peace!!)



No comments: