Sunday, September 13, 2009

Andai ini ramadhanku yang terakhir

Wahai insan, renungkanlah engkau akan nasib diri, wahai qalbu, sedarkah engkau akan gerak hati,wahai aqal, terfikirlah engkau akan apa yang bakal terjadi
Andai ini merupakan ramadhan ku yang terakhir kali, buatku sekujur jasad yang bakal berlalu pergi, tatkala usia bernokhtah di penghujung kehidupan duniawi, pabila tiba saat tepat seperti yang dijanji ilahi, kematian… adalah sesuatu yang pasti…
Andai ku tahu ini ramadhan terakhir, tentu siangnya aku sibuk berzikir “ a’la bizikrillahi tat mainnal qulub” (bukankah dengan berzikir itu hati akan menjadi tenang..). biarpun anak tekakku kering kehausan air, tentu aku tak kan jemu melagukan syair, rindu mendayu… merayu… kepada-NYA tuhanku yang Satu
Andai ku tahu ini ramadnhan terakhir, tentu solatku dikerjakan di awal waktu, solat yang dikerjai…. Sungguh khusyuk lagi tawadhu’…. Tubuh, minda dan qalbu… bersatu memperhambakan diri, mengadap Rabbul Jalil… menangisi kecurangan janji, “inasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil ‘alamin” ( sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku… kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekalian alam)
Andai aku tahu ini ramadhan terakhir, tidak akan aku persiakan walau sesaat yang berlalu, setiap masa tak akan dipersiakan begitu saja, di setiap kesempatan juga masa yang terluang, alunan Al-Qura bakal ku dendang… bakal ku syairkan…
Andai ku tahu ini ramadhan terakhir , tentu malammu aku sibukkan dengan berterawih….. berqiamullail…. Bertahajjud… mengadu… merintih… meminta belas kasih…. “sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-MU tapi… aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-MU”
Oleh itu duhai Ilahi… kasihanilah daku hamba-MU yang… hina… dhaif…. Jahil… lagi banyak dosa ini… menikmati bulan yang dirindui oleh nabi dan sahabatNya… moga setiap langkah ku zuhud kepada MU…. Mogaku istiqamah di ramadhan ini… ANDAI AKU TAHU INI RAMADHAN TERAKHIR

No comments: