Thursday, August 11, 2011

CERITA YANG diSIMPAN

Hai…dah lama tak post apa-apa ceritakan… huhuhukk… maklumlah… sekarang ni aku berada dalam dunia pra-pekerjaan… tahu ke tidak meaning pra-pekerjaan tu apa?? Maksudnya… aku sedang praktikal la sekarang ni. Macam cerita sebelum nie… kan aku ada post tentang kawan2 seperjuangan aku & keadaan aku sepanjang 2 minggu aku praktikal aritu… tak bacalah tu… sebab tu tak tahukan… hmm.. tak mengapalah…
Aku tengah takde kerja ni… terasa macam rajin nak menulis pulak… kita start cerita dari mula ok??? Ok ke tidak??? (nada DATIN WANABE)
First of all, I would like to thanks to all readers b’coz still read my post even I dah lama tak update apa2 cerita. Thanks a lot my friends…
Ok lah… semenjak masuk dunia pra-pekerjaan banyak benda yang aku belajar… dari segi nak berkomunikasi dengan orang, nak call client nak cakap macam mana, jumpa client dekat company dorang nak kena prepared apa yang kita nak discusskan, sahsiahrupa diri pun kena jaga… sebabnya kita kena jaga nama baik company kita praktikal ni walaupun kita hanya berkhidmat untuk 6 bulan sahaja… manatau ada rezeki mereka ambil kita sebagai staff dorang bila kita betul2 dah masuk dunia pekerjaan yang real PUNYO…. Hahah..
Masa mula2 aku masuk company nie as a trainee kepada dorang, bos aku EN.ADAM B MOHD NASARUDDIN dah pesan awal2, bila client tanya kita ni budak praktikal ke… cakap jek kita ni staff baru… if kita cakap kita ni budak praktikal dorang akan buli kita… masa ngah briefing pasal apa yang kitaorang akan buat selama 6 bulan ni, bos aku sempat lagi promote diri dia… dia cakap dalam website AFTAAS gambar dia paling banyak… buat masa nie dia pegang branch JB… tapi bos aku quit busy coz dia akan selalu ulang alik dari KL-JB, JB-KL. Kesian bos aku… tapi dia nie garang… dan kadang2 boleh jadi kawan… tapi aku rasa aku tak boleh jadikan dia sebagai kawan coz aku rasa aku tak sekepala dengan dia nie… mood dia pun cepat swing.. aku pun tak paham lah bos aku ni.. mengikut dari cerita mereka2 yang dah lama bekerja dengan bos aku ni… aku rasa mereka semua penat nak pikir ayat yang perlu dicakap @ di text kat dia sebabnya takut ayat yang kita bagi nie boleh mengguris hati dia.. dan kadang2 pun terjoin sama… tapi aku peduli apa… aku text jek ayat yang kuar dari kepala otak aku nie… takde masa nak pikir perasaan dia… nanti pun kena marah jugak… sama jek..
AKU, ANIS & HANI budak praktikal yang baru masuk dan sedia berkhidmat di AFTAAS nie.. Aku terpilih masuk depertment tax.. nak kata department takdelah besar sangat… company aku nie kecik sangat… yang dekat JB nie jelah… yang dekat KL sana maybe besar la kot… aku pun tak pernah pergi sana lagi..
Iklan sebentar…. Tadi EN.ZUL cakap dengan aku… dia ingat aku nie KAK LILY… TIDAK!!!!!!!!!! BADAN AKU DAH MACAM MAK ORANG RUPANYA… TIDAK!!!!!!!!!!
Siapa pula EN.ZUL ni emie?? Ooo… lupa pulak nak bagitau… EN.ZUL nie bos PROTAX & SECRETARY… now, aku dihantar EN.ADAM untuk belajar TAX dengan staff EN.ZUL iaitu K.WATI. Then, siapa pulak K.LILY??? ooo… K.LILY nie secretary… bukan secretary yang dalam drama tv3 tu tau… nie secretary yang tahu semua akta2 mengenai syarikat dari penubuhan sampailah pembubaran syarikat… dia nilah yang handle semua nie.. aku kesian tengok K.LILY… macam banyak benda jek yang nak dipikir… dia independent sendiri… EN.ZUL & K.WATI tak banyak tolong dia…kesian… kadang2 dia tak tahu yang dia buat nie betul ke tak… nasib dia pandai… dia tak tahu dia call CCM… Tabik spring la kat K.LILY… kalau aku lah kat tempat dia… ade juga aku melalak kat office ni… K.LILI ibu tunggal. Suami dia dah meninggal dunia disebabkan sakit jantung. Anak dia ade 3 orang. 2 perempuan sorang lagi lelaki. K.WATI pulak dah 3 tahun kahwin tapi baru sekarang dapat anak… dah masuk 6 bulan dah.. dia ade sakit… sebab tu lambat ada anak… saluran darah nak ke jantung dia sempit. So, doctor sarankan kat dia jangan mengandung dulu buat masa sekarang… tujuannya untuk K.WATI serasi dengan keadaan persekitaran & diri dia dengan keadaan dia yang sakit sebelum dia mengandung. Dan aku dengar cerita, lepas nie lahirkan baby dia.. dia nak berhenti dah… so, takdelah orang nak buat tax kat PROTAX..
Emmm… macam banyak jek aku bebelkan hari nie… apa kata kita sambung nanti.. hehe… see ya…
Ps:
1. Nak cari ubat kurus… xle jadi nie sampai aku nie dah dipandang macam k.lily…
2. Sekarang nie dah kene buat kira2 untuk expenses aku untuk sem kali ini
3. Rasa macam tak cukup duit jek nka beli motor,, kecewa…
4. Xpe… slow2 emilia!!! Chayok!!!!!!!!!!!!

No comments: