Monday, August 3, 2009

harapan seorang ayah

Hari ini aku mendengar cerita dari ayah.. mulanya begini.. ada seorang kawan ayah namanya Pak Usop… pekerjaanya adalah sebagai seorang penukang rumah.. dia mempunyai empat orang anak dan kesemuanya adalah lelaki… cerita ini lebih kepada anak Pak Usop yang sulung… menurut cerita ayah.. anak sulung Pak Usop nie sekarang bekerja di Putrajaya. Elaun dia ke Jepun mencecah puluhan ribu… tambahan dengan gajinya lagi.. mayb aku rasa ada lah ratusan ribu gak.. dan menurut pandangan aku.. mungkin anak sulung Pak Usop nie seorang engineer. Setau aku.. kebanyakan engineer Negara kita akan di hantar ke Jepun untuk diberi pendedahan yang meluas serta di beri motivasi.. tengok saja anak jiran dihadapan rumah aku nie… dia pun seorang engineer n xlama lagi akan melangsungkan perkahwinanya… oklah.. berbalik pada cerita anak pak usop tadi… sebagai anak yang sulung.. dia belikan adik2 dia seorang satu motosikal untuk kemudahan mereka ulang alik dari tempat belajar.. dan kebetulan satu tempat dengan adik aku Aidil belajar… adik dia yang kedua dibelinya sebuah kereta untuk kemudahan dia bekerja dan juga untuk membawa family dorang kemana2 jika abang dia ni berada di KL. Tapi syarat.. motor n kereta yang dibelikan itu tidak boleh di ubahsuai. Semua kenderaan yang diberikan kepada adik2nya itu debeli secara CASH n no iNSTALLMENT… betapa kayanya anak sulung Pak Usop nie… aku cakap la dgn ayah.. kalo beli CASH t kerajaan suspect dia.. ayah cakap.. nak suspect, suspect la.. dia ada bukti gaji dia dalam buku akaun dia…

Moral of the story… ayah nak aku belajar bersungguh n Berjaya dalam hidup aku.. ayah kata aku sempat lagi ubah nasib keluarga dan diri aku serta adik2 aku… kalo ayah.. mmg da x sempat nak wat apa2.. so ayah harapkan anak2 ayah untuk ubah kehidupan yang sedia ada ini ke[pada yang lebih baik…

*** masa aku balik dari segamat aritu aku sempat berkenalan dengan kakak ni yang merupakan graduan uitm segamat 2007. Kami bertukar2 cerita dan pandangan serta no telefon sekali.. mudah2an aku dapat tunjuk ajar dari dia untuk teruskan cita2 aku.. terima kasih KAK NURIN..

29 july 2009

No comments: