Monday, August 3, 2009

sebak

Semalam ayah, aku, mak, bob n uyul bersama2 hantar aidil balik ke asrama dia.. Aku tgk riak muka ayah sama seperti dia menghantar aku balik ke uitm… muka yang amat sedih.. Memang beginikah perasaan seorang ayah ketika melepaskan anak2nya sambung belajar ke tempat yang jauh dari dirinya… patutlah dulu masa aku melontarkan hasrat aku untuk belajar ke sekolah teknik ayah x bagi aku pergi… baru sekarang aku sedar betapa sunyinya ayah ketika kami anak2nya tiada di rumah…

Mengikut cerita mak, bila ayah balik keja pada waktu pagi… ayah bukan terus salin baju.. tapi dia pergi cek bilik2 anak2nya… ternyata kosong tiada sesiapa.. baik aku, aidil, yee, apiz, bob dan jugak uyul… kesemua anak2 ayah bersekolah.. tengah hari nanti riuh lah… uyul balik, apiz n bob pun akan balik… yee selalunya akan balik sekolah waktu petang kerana ada kelas tambahan.. manakala aku n aidil, kami tinggal di asrama… kadang2 time cuti baru kami pulang kerumah…

Kesian ayah… masih teringat di benak fikiran ku suatu ketika dahulu ayah pernah berkata… “suatu hari nanti ayah rasa, ayah kan tinggal sorang2 dalam rumag pusaka ini… anak2 ayah mesti da tinggal kan ayah menuju haluan hidup masing2… mak kau mungkin da xsanggup jaga ayah… itu yang ayah rasa sekarang… ayah da tua.. fikiran ayah da jauh berfikir… tgk contoh sedara ayah tu pun da cukup… anak ramai.. tapi tiada seorang pun yang nak jaga dia… betul lah ornag kata.. seorang ayah atau ibu boleh menjaga sepuluh orang anak… tapi nak yang sepuluh tu xboleh nak jaga seorang ayah ataupun ibu… “ aku dan adik2 aku yang lain apa lagi… sedih lah bila dengar ayah cakap camtu dekat kami… macam kitorang ni betul2 nk buang ayah dari hidup kitorang… x sekalipun terlintas difikitran aku nak wat ayah macam tue.. aku xnak jadi anak yang derhaka kepada kedua orang tuanya… cukuplah sekali dulu menjadi pengajaran kepada aku.. aku xnak kehilangan orang2 yang aku sayang….

Ayah… kami sayang ayah.. jangan lah berfikiran yang kami akan tinggalkan ayah.. we all love u daddy!!!!

26 july 2009

No comments: