Monday, August 6, 2012

HARTA PUSAKA






keratan-keratan akhbar diatas banyak menceritakan perbelahan antara adik beradik dan keluarga berpunca dari cara pembahagian harta pusaka yang tidak adil.

banyak cerita yang didengar yang sampai ketelinga aku.. disebabkan harta pusaka ini juga lah ada yang sampai sanggup berbunuhan antara satu sama lain. aku harap kita sebagai orang muda yang banyak mendapat pendedahan berikutan hal harta pusaka ini sepatutnya beware. takut nanti kita juga tergolong diantara orang-orang seperti ini yang kurang pengetahuanya mengenai pembahagian harta pusaka.

baiklah.. makna harta pusaka adalah semua harta yang ditinggalkan oleh simati samada harta alih atau harta tak alih termasuklah apa-apa hak dan kepentingan yang berkaitan dengannya. Harta berbentuk alih ( wang simpanan ASB, barang kemas dan sebagainya) atau tak alih (rumah, tanah dan saham).

sebaik-baiknya sebelum apa-apa terjadi kepada kita dan juga masa depan anak-anak dan keluarga kita seharusnya kita perlu mengambil jalan bijak iaitu membahagikan wasiat kepada waris-waris kita. dan kita sebagai anak sepatutnya menasihatkan ibu bapa kita untuk membuat pembahagian dia jabatan harta pusaka kecil di negeri masing-masing secepat yang boleh bagi mengelakan masalah lain berlaku. ini dikhuatiri jika berlaku apa-apa kepada ibu bapa kita.. tanpa menurunkan wasiat yang betul.. anak-anak kita boleh jadi bergaduh sesama sendiri. bukan apa.. saya tak bermaksud untuk bertindak keterlaluan.. semua ini dilakukan ada sebabnya. bukan tamak tapi dilakukan untuk masa depan kita semua..

mengikut pengalaman saya selama berada di jabatan harta pusaka kecil untuk mengikuti proses pembicaraan.. ada satu keluarga ini sanggup bergaduh anak beranak di hadapan khalayak ramai tanpa mengira malu disebabkan berebut harta peninggalan arwah bapa mereka. si anak sulung tak setuju jika  harta tersebut dibahagikan mengikut faraid sedangkan dia sebagai anak yang sulung. sepatutnya berhak mendapat lebih dari adik-adik dia yang lain.. bak kata pembahagian harta tersebut mengikut rate pangkat.. yang sulung dapat banyak.. yang si adik mendapat lebihan selepas pembahgian tersebut.

sewajarnya dinasihatkan.. biarlah harta pusaka tersebut dibahagikan pengikut undang-undang faraid kerana cara ini lebih afdhal dan lebih baik dari cara pembahagian harta yang lain. ini telah dibuktikan dalam:

Al-Quran - Surah al-Nisa'; ayat 10, 11 dan 176

“Dan bagimu (suami-suami) seperdua daripada harta yang ditinggalkan oleh isteri-isterimu, jika mereka tidak mempunyai  anak. Jika isteri-isterimu itu mempunyai anak, maka kamu mendapat seperempat daripada harta yang ditinggalkannya sesudah di penuhi wasiat yang mereka buat atau dan) sesudah dibayar hutangnya. Para isteri memperolehi seperempat daripada harta yang kamu tinggalkan jika kamu tidak mempunyai anak, dan jika kamu mempunyai anak bagi isteri seperlapan daripada harta yang kamu tinggalkan sesudah dipenuhi wasiat yang kamu buat atau (dan) sesudah dibayar hutang-hutangmu. Jika seseorang mati, baik laki-laki atau perempuan, yang tidak meninggalkan ayah dan tidak meninggalkan anak, tetapi mempunyai seorang saudara laki-laki(seibu sahaja), atau seorang saudara perempuan (seibu sahaja) maka bagi masing-masing kedua-dua saudara itu memperolehi seperenam daripada  harta Tetapi jika saudara-saudara itu lebih daripada mereka bersekutu dalam yang sepertiga itu, sesudah dipenuhi wasiat yang dibuat seseorang, maka sesudah dibayar hutangnya dengan  tidak memberi mudarat (kepada ahli waris). (Allah menetapkan yang demikian itu sebagai) syariat yang benar-benar dari Allah, dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Penyantun”. ( Surah an-Nisa': ayat 12 )  

Jika kita memandang remeh tentang pembahagian harta pusaka ini ia boleh mengakibatkan: 
  • Pembekuan Harta Pusaka oleh Amanah Raya Berhad
  • Proses Penyelesaian Harta Mengambil Masa Yang Terlalu Lama
  • Persengketaan Sesama Ahli Keluarga Yang Tersayang
  • Pembolotan Harta oleh Mereka Yang Tidak Bertanggung-jawab
  • Pembahagian Harta Yang Tidak Betul Serta Tidak Berlandaskan Syariat Islam
  • Terpaksa Melalui Proses Perundangan Yang Rumit Akibat Daripada Urusan Harta Pusaka Yang Tertangguh 
  • Bayaran Guaman Yang Tinggi


dan jika anda semua mahu mengetahui maklumat lebih lanjut mengenai pembahagian harta pusaka ini anda boleh lawati portal rasmi JKPTG dan anda juga boleh membaca rencana ini

No comments: